Få styr på nerverne
 
 

Laila Fauerskov Duch er aut. psykolog ved Himmerlandsgymnasiernes psykologordning. I foråret afholder hun eksamenskurser på både Mariagerfjord Gymnasium, Støvring Gymnasium og Vesthimmerlands Gymnasium for over 130 elever. Og det er endda kun dem, der har taget imod tilbuddet, fortæller Laila og fastslår, at det er helt normalt at være nervøs for eksamen.

Et af hendes vigtigste råd er, at eksamen IKKE er et spørgsmål om liv og død. Uanset hvordan du klarer dig, går livet videre, og dét er måske værd at huske på, når du står midt i det hele.

”Det går godt!”

Hvis nervøsiteten begynder at kaste mørke skygger over eksamenslæsningen, opfordrer Laila til, at du laver afspændingsøvelser og flytter fokus fra dét, der kan gå galt.

- Det er præcist ligesom atleterne til OL. Der er ingen af dem, der før konkurrencen siger til sig selv: ”Jeg kan ikke, det kommer aldrig til at gå”. Tværtimod bruger de lang tid på at mentaltræne og fokusere på de positive tanker, siger hun og tilføjer:

- I starten kan det måske være svært, men hvis du øver dig, bliver du bedre og bedre. Og når du så sidder i en presset eksamenssituation, er du trænet i at trække vejret og finde ro.


Laila anbefaler...

# En række lydfiler, der er gode til afspændingsøvelser her.

# Studenterrådgivningen har udviklet app'en ”Eksamensangst”, som du finder her.   

# Lydfilen "Selvhypnose mod eksamensangst". Denne lydfil er en lang afspænding, som også kaldes en selvhypnose. Du kan bruge den til at hjælpe dig selv med at slappe af både fysisk og mentalt. Samtidig er der indlagt en sekvens, hvor der arbejdes med at få mere ro, fokus og selvtillid i din forberedelse og til selve eksamen. Hvis du har deltaget i Lailas eksamenstræningskursus, ved du allerede, hvordan den bruges. Alle andre er også meget velkomne til at benytte lydfilen, der er helt ufarlig og ikke kræver andet end, at du lægger dig godt tilrette et roligt sted og har cirka 40 minutter til at lytte. 


Uden mad og drikke…

For at kunne præstere optimalt ved det grønne bord er det også vigtigt at spise sundt og huske din søvn.

- Du får langt mere ud af at sove end at sidde oppe og læse til kl. lort. Undersøgelser viser, at din hukommelse og indlæring bliver markant forringet, hvis du har søvnunderskud. Så lav en fornuftig læseplan med plads til pauser og nattesøvn, lyder opfordringen fra Laila, der tilføjer:

- Husk også at spise ordentligt. Det er en virkelig dårlig idé at gå til eksamen på tom mave, så selvom du måske ikke har en voldsom appetit, skal du spise et eller andet. Det kan fx være en håndfuld nødder, lidt mørk chokolade eller en proteindrik. Dét vil stabilisere dit blodsukker og hjælpe din præstation.

Læs også Lailas gode råd til eksamensforberedelse her