Ses vi på stadion?

 
tirsdag D. 08. oktober 2019, kl. 11.42
2.yz har undersøgt, hvordan en fodboldklub kan få et tæt forhold til de lokale tilskuere. I den forbindelse havde klassen besøg af Henrik Hammershøj, der fortalte om Hobro IK's udvikling fra serieklub til Superligahold.

I 2.yz har eleverne netop afsluttet et flerfagligt projekt i Engelsk og Idræt, hvor de har arbejdet med forskellige fodboldrelaterede spørgsmål: Gider man gå til fodboldkampe, hvis man ikke kender spillerne? Skal spillerne være lokale for at fastholde den lokale interesse? Styrer pengene for meget i moderne fodbold? Hvordan kunne man gøre det endnu mere attraktivt at gå til fodboldkamp i Hobro?

Klassen har undersøgt fodboldens udvikling fra amatørsport til den kommercielle professionelle sport, man kender i dag i England og Danmark. Udover at fordybe sig i diverse artikler om emnet fik klassen værdifuld input fra forfatter og journalist Tommy Heisz, der også besvarede klassens spørgsmål via Skype. Desuden fik klassen et lokalt indspark, da administrationschefen i Hobro IK, Henrik Hammershøj, fandt tid til at kigge forbi og tale om Hobro IK’s udvikling fra serieklub til Superligahold og de udfordringer, det har givet klubben.

I forbindelse med projektet skulle 2.yz udtænke innovative forslag til, hvordan en fodboldklub kan skabe tættere relationer til det lokale publikum. Dét kom der en bred vifte af forslag ud af. Fx at gøre kampe til familieevents med flere boder, hoppeborg, familiekonkurrencer, mere direkte kontakt og dialog med spillerne efter kampene, udlodning af kamptrøjer, større fællesskab omkring udekampe, optræden af lokale musikbands i forbindelse med kampe og mange andre gode idéer.

2.yz fik også lejlighed til at sætte deres præg på tilskuerrækkerne til Hobro IK’s hjemmekamp mod AaB, da Henrik Hammershøj overraskede eleverne med fribilletter til hele klassen.

Kort fortalt

I uge 40 og 41 har alle elever i 2.g fordybet sig i et flerfagligt projekt som led i skriftlighedsforløbet, der bygger op til SRP (studieretningsprojektet) i 3.g. Forløbet har bestået af to fag og et overordnet emne, der har været forskelligt fra klasse til klasse. Fx har nogle klasser lavet projekt i Matematik og Engelsk, mens andre har arbejdet i Engelsk og Religion. Uanset fag og emne har ”innovation” været det fælles omdrejningspunkt, og eleverne har afslutningsvist fremlagt deres innovative løsningsforslag på problemformuleringen.