Unge på sociale medier

 
torsdag D. 03. oktober 2019, kl. 14.27
Hvordan er unges forhold til Instagram, Facebook og Snapchat? Det har elever fra Mariagerfjord Gymnasium, Arden Skole og Søndre Skole sammen undersøgt, og i dag skulle de præsentere resultatet for fire lokale politikere.

Torsdag d. 3/10 mødtes fire politikere, folkeskoleelever og gymnasieelever på Mariagerfjord Gymnasium for at diskutere unges forhold til sociale medier. Forud havde eleverne – på tværs af skolerne – lavet en stor spørgeskemaundersøgelse af emnet. Spørgeskemaet er blevet besvaret af over 900 unge fra de tre skoler, og efterfølgende har eleverne lavet en statistisk bearbejdning af svarene.

Resultatet af undersøgelsen blev fremlagt i dag, hvor eleverne oplevede, at deres matematiske udregninger var interessante for andre end bare deres matematiklærere. Eleverne fik nemlig selskab af Henrik Sloth (V), Leif Skaarup (A), Casper Hedegaard (B) og Thorbjørn Boldsen (SF), der havde takket ja til at få et indblik i unges forhold til de sociale medier – fra de unge selv.

Jagten på følgere og likes

- Det er spændende og en smule grænseoverskridende, at vi skal fortælle politikerne, hvad vi har fundet frem til, sagde Rikke, Mathilde og Cecilie (2.d):

- Vi har blandt andet fundet en sammenhæng mellem brugen af de sociale medier og unge, der føler sig ensomme. Det gælder især ved brugen af Instagram, hvor billederne skal se perfekte ud, og nogen måske går meget op i antallet af følgere og likes. Dét giver da stof til eftertanke, men det får os nok ikke til at ændre på vores brug af Instagram.

Politikerne fra Mariagerfjord Byråd gik rundt til de forskellige grupper og spurgte nysgerrigt ind til resultaterne. Især var de interesseret i, hvad eleverne mente, der kan gøres for at hjælpe unge, der får det dårligt på grund af sociale medier.

- Vi talte med én af politikerne om, at det ikke løser noget at lave regler og forbyde de sociale medier, fx i skolen – så hellere gøre medierne til en del af undervisningen. Måske kunne man også lave kampagner, holde foredrag og hjælpe dem, der virkelig er afhængige. Vi stopper jo ikke med at bruge de sociale medier, for vi bruger dem også til at læse nyheder og skrive sammen med vores venner, forklarede Søren (2.d).

Bag om projektet

Arrangementet er et led i et regionsstøttet projekt, der fokuserer på, at mange unge oplever overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse som vanskelig - særlig på det matematiske felt. På den baggrund har Tommy Steindorff Jacobsen og Christian Møller Larsen fra Mariagerfjord Gymnasium samarbejdet med matematiklærere fra Arden Skole og Søndre Skole om at udvikle forløb, der både omfatter matematikken i udskolingen og på gymnasieniveau. I et forsøg på at gøre undervisningen nærværende og aktuel for eleverne, er det sket i et samspil med samfundsfag.

Herunder kan du se billeder - både fra fredag d. 6/9, hvor projektet blev skudt i gang, og torsdag d. 3/10, hvor eleverne skulle fremlægge deres resultater for de fire lokale politikere.

Matematik projektMatematik projektMatematik projektMatematik projektMatematik projektMatematik projektMatematik projektMatematik projektMatematik projektMatematik projekt